Zestaw edukacyjny zgodny z ARDUINO - Robot Pająk

Platforma edukacyjna Pająk

Nowy produkt

Zestaw edukacyjny zgodny z Arduino - robot pająk , oparty o moduł zgodny z ARDUINO NANO.

Więcej szczegółów

249,99 zł brutto

Więcej informacji

Zestaw edukacyjny zgodny z ARDUINO - Robot Pająk

PROGRAMOWALNY PAJĄK - zestaw edukacyjny oparty o platformę zgodną z ARDUINO.

Idealny Projekt oparty o  moduł zgodny z Arduino UNO zarówno dla dzieci jak i dorosłych.

Wspólnie ze swoim dzieckiem zbuduj wyjątkowego pająka i naucz się programować!!

Masz pytania? Potrzebujesz większej ilości sztuk z własnym logo?

Prezentowany zestaw to tak naprawdę platforma edukacyjna, idealnie nadająca się do samodzielnej nauki jak również  prowadzenia zajęć edukacyjnych z zakresu programowania Arduino, elektroniki i mechatroniki.

W zestawie oprócz niezbędnych części znajduje się instrukcja montażu w języku polskim.

Efektem finalnym może być zbudowanie pająka reagującego na nasze polecenia wydawane z pilota, komputera czy też na czynniki zewnętrzne w postaci temperatury, światła , przeszkód.

Możliwość rozbudowy

Charakterystyczną cechą edukacyjnego pająka jest możliwość jego rozbudowy o dodatkowe czujniki, elementy wykonawcze, czy też moduły do wymiany danych.

Założeniem prezentowanej platformy jest, aby uczeń po zajęciach mógł zabrać swój projekt do domu i pochwalić się osiągnięciami a nawet dalej samodzielnie programować nowe funkcjonalności pająka.

Przykładowe zajęcia - przygotowanie środowiska

  • Przymocowanie nano shield na górnej płycie pająka , przymocowanie płytki stykowej
  • Podłączenie kablem usb do komputera i konfiguracja połączenia ze środowiskiem ARDUINO IDE
  • Napisanie programu Blink - miganie diodą
  • Modyfikacja programu blink o wydawanie dźwięku z buzzera naprzemian z diodą Dołączamy switch i piszemy program włączający i wyłączający diodę , buzzer po kliknięciu w przycisk

Zastosowanie płytki Nano     shield daje możliwość łatwej wymiany modułu arduino a zarazem umożliwia łatwe podłączenie zewnętrznych akcesoriów, czujników itp.

Zastosowanie rozwiązań typu Open Hardware i Open Source zgodnych z platformą ARDUINO, daje dostęp do tysięcy przykładów i bibliotek w Internecie.

Kolejnym etapem może być zmontowanie górnej i dolnej podstawy , umieszczenia na nich 5 serw i odrębnym sterowaniem każdego z nich.

Drewniane elementy

Elementy stanowiące konstrukcję pająka , są wycinane w sklejce precyzyjnym laserem. Nie jest to więc plastikowa zabawka, lecz produkt w większości stworzony z drewna.

Dostarczone elementy znakomicie nadają się do pomalowania , dzięki czemu Twój pająk może nabrać wyjątkowego charakteru.


Zawartość Platformy Edukacyjnej:

  • Instrukcja montażu w języku polskim
  • Ponad 40 precyzyjnie wyciętych laserowo elementów ze sklejki
  • niezbędne śrubki i nakrętki
  • 9 x serwo 180 stopni
  • Płyta nano shield
  • kontroler zgodny z Arduino Nano
  • Czujnik ultradźwiękowy
  • Czujnik temperatury
  • Prototypowa płytka stykowa
  • Kable stykowe
  • Kabel USB
  • Pojemnik na baterie (zamiast baterii można używać dodatkowego „power banka”)
  • Pilot zdalnego sterowania
  • Odbiornik podczerwieni
  • Dioda LED RGB
  • Całość zapakowana w pudełko
  • CD ze środowiskiem Arduino IDE

Prezentowany zestaw edukacyjny daje niesamowite możliwości rozbudowy. Możemy zaprogramować różne reakcje pająka na świat zewnętrzny. Np w zależności od temperatury może się zmieniać kolor diody RGB. Włączenie oświetlenia może spowodować reakcję ucieczki pająka , podczas której omija on napotkane przeszkody.

Przykładowe zajęcia/ćwiczenia z wykorzystaniem oferowanego pająka:

Zajęcia I - przygotowanie środowiska

  • Przymocowanie płytki nano shield na górnej płycie pająka , przymocowanie płytki stykowej
  • Podłączenie kablem usb do komputera i konfiguracja połączenia ze środowiskiem ARDUINO IDE
  • Napisanie programu blink - miganie diodą
  • Modyfikacja programu blink o wydawanie dźwięku z buzzera naprzemian z diodą
  • Dołączamy switch i piszemy program włączający i wyłączający diodę , buzzer po kliknięciu w przycisk

Zajęcia II - Fotorezystor

  • Podłączamy Fotorezystor
  • Odczyt wartości fotorezystora na monitorze COM
  • Budujemy alarm , włączamy buzzer przy zapaleniu światła
  • Zmiana koloru diody w zależności od uzbrojenia alarmu (czerwona alarm działa, zielona alarm jest wyłączony)
  • Programujemy różne sygnały buzzera w zalezności od natężenia światła
  • Emitujemy buzzerem sygnał sos w chwili włączenia światła i migamy diodą na czerwono

Zajęcia III - czujnik ultradźwiękowy

  • Podłączamy czujnik ultradźwiękowy
  • Piszemy program pokazujący na monitorze COM odległość od przeszkody
  • Piszemy program emitujący dźwięki na buzzerze w zależności od odległości od przeszkody (pikanie radaru)
  • Piszemy program uaktywniający radar w zależności od natężenia światła (radar działa przy wyłączeniu światła)
  • Włączenie i wyłączenie radaru za pomocą przycisku

Zajęcia IV - czujnik temperatury

  • Podłączamy czujnik temperatury
  • Odczyt temperatury na monitorze COM
  • Kolor diody RGB zależny jest od temperatury zewnętrznej
  • Emitujemy dźwięk alarmu po przekroczeniu określonej temperatury

Zajęcia V - Podłączamy Serwo

  • Omówienie konstrukcji Servo
  • Piszemy program sterujący serwerm (ruchy 0-180 stopni i 180-0 stopni)
  • Sprawdzamy każde z serw, podłączając kolejno do zaprogramowanego wyjścia
  • Piszemy program sterujący wychyleniem serwa w zależności od położenia potencjometru i monitorowanie wartości na monitorze COM
  • Programujemy sekwencję różnych położeń serwa , która rozpoczyna się po kliknięciu w przycisk

Zajęcia VI - Termometr analogowy

  • Montujemy górną podstawę pająka z dolną (4 części)
  • Mocujemy serwo w przedniej części pająka (głowa)
  • Na serwo zakładamy orczyk , do którego przyklejamy np. taśmą klejącą strzałkę wyciętą z papieru
  • Całość możemy postawić na białej kartce , na której naniesiemy mazakiem lub długopisem skalę temperatur
  • Podłączamy czujnik temperatury i wychylamy serwo w zależności od temperatury

Zajęcia VII - montujemy pozostałe serwa w górnej części pająka i wychylamy każde z nich w zależności od różnych zdarzeń

  • Po zamontowaniu 5 serw każde z nich staramy się wysterować różnym zdarzeniem
  • Serwo 1 (głowa) wychylane w zależności od odległości od przeszkody czyjnika Ultra
  • Serwo 2 Wychylane w zależności od temperatury
  • Serwo 3 w zależności od natężenia światła
  • Serwo 4 w zależności od wychylenia potencjometru
  • Serwo 5 w reakcji na naciśniecie przycisku.

Zajęcia VIII - Radar

  • Montujemy głowę i mocujemy w niej czujnik ultradźwiękowy
  • Głowę mocujemy do przedniego serwa
  • Sterujemy serwem aby obracać głową w maksymalnym zakresie
  • Odczytujemy na monitorze COM odległości od przeszkody i kąt wychylenia podczas obracania głowy
  • Piszemy program emitujący dźwięk podczas napotkania przeszkody. Wysokość dźwięku zależna od odległości
  • Program uruchamiający radar po reakcji na naciśniecie przycisku
  • Program sterujący maksymalnym wychyleniem serwa w zależności od ustawienia potencjometru (regulacja kątów skanowania)

Zajęcia IX - montujemy odnóża pająka

  • Każe z serw ustawiamy w środkowej pozycji
  • Skręcamy 4 odnóża (nie montując ich do pająka)
  • Piszemy program sterujący ruchem pojedyńczego odnóża - góra dół i sprawdzeniu poprawności działania odnóży
  • Program modyfikujemy dołączając do niego odczyt pozycji potencjometru i ruchu odnóżem w zależności od jego położenia. Odczyt wartości na monitorze COM i zanotowanie maksymalnych wychyleń
  • Program do sterownia jednocześnie 4 odnóżami podłączonymi do różnych wyjść nano shield i reagujący na położenie potencjometru.

Zajęcia X - Montujemy pająka i unosimy go góra- dół

  • Mocujemy wszystkie odnóża do pająka
  • Uruchamiamy wychylający odnóża w zależności od położenia potencjometru - pająk powinien unosić się i opuszczać w zależności od położenia potencjometru
  • Tańczący pająk - modyfikujemy program w ten sposób by każde z odnóży miało inną wartość wychylenia od sąsiedniego uzyskując efekt falowania pająka
  • Potencjometr zastępujemy modyfikacją programu, aby samodzielnie sterował wychyleniami pająka

Zajęcia XI - spanie pająka i straszenie ofiary

  • Podłączamy czujnik ultradźwiękowy
  • Piszemy program , który reaguje na zbliżenie dłoni do czujnika ultradźwiękowego.
  • Pająk domyślne jest w najniższej pozycji , po zbliżeniu dłoni do czujnika pająk unosi się (podnosząc bardziej tył) i wydaje odstraszające dźwięki buzzerem.
  • Po usunięciu dłoni sprzed czujnika , pająk powoli przechodzi w stan najniższej pozycji

Zajęcia XII - Pająk do nas macha

  • Podłączamy dwa potencjometry , których wartości mapujemy na jedną nogę.
  • Piszemy program podnoszący wybrane odnóża do góry (pojedynczo) i ruszanie nimi w powietrzu za pomocą serw odpowiedzialnych za obrót odnóży

Zajęcia XIII - Pająk idzie do przodu

  • Bazując na poprzednich doświadczeniach piszemy program (funkcję) unoszący ,obracający i obniżający odnóża w odpowiedniej kolejności przesuwając pająka do przodu
  • Wywołujemy funkcję w zależności od zdarzenia, np po naciśnięciu przycisku

Zajęcia XIV - pająk chodzi do tyłu i ucieka od przeszkody

  • Piszemy bardzo podobną funkcję jak w poprzednim ćwiczeniu , odwracając jednak sekwencję powodując poruszanie się pająka do tyłu
  • Piszemy program wykorzystujący wcześniej napisane funkcje, który reaguje na zbliżenie dłoni do czujnika i odpowiednio uruchamia funkcję poruszania się do tyłu lub do przodu

Zajęcia XV - pająk się obraca

  • Piszemy program (funkcję) obracania pająka w lewo i prawo
  • Obrót w lewo i prawo możemy wywoływać przez przycisk lub czujnik ultradźwiękowy

Zajęcia XVI - Pająk omija przeszkody

Piszemy program bazując na wcześniejszych funkcjach

  • Wykorzystujemy wcześniej napisane funkcje w tym radaru
  • Pająk kroczy do przodu do chwili napotkania przeszkody, po jej napotkaniu obraca głową i poszukuje przestrzenie nie posiadającej przeszkód
  • Po znalezieniu wolnego miejsca , robi obrót o stosowny kąt i kroczy dalej

Zajęcia XVII - Sterujemy pająkiem za pomocą pilota

  • Piszemy program uruchamiający wcześniejsze funkcje w zależności od przyciśniętego przycisku na pilocie

Przykładowe inne zajęcia po rozbudowie pająka:

  • Dołączenie wyświetlacza 8x8 ukazującego nastrój pająka, temperaturę itp
  • Komunikacja między pająkami za pomocą modułów radiowych i np synchroniczny taniec.
  • Sterowanie pająkiem za pomocą modułu Bluetooth i aplikacji na smartfonie
  • Sterownie pająkiem za pomocą modułu WIFI, komputera i języka Python w programie Blender, w którym możemy odwzorować model 3d i jego ruchy.
  • Komunikacja pająka z chmurą obliczeniową  przez moduł Wifi i przekazywanie do niej informacji o ilości kroków IoT
  • Sterowanie pająkiem za pomocą chmury obliczeniowej wydającej mu polecenia po zebraniu informacji z czujników IoT
  • Sterowanie kilkoma pająkami za pomocą chmury obliczeniowej

Produkty powiązane